Головна » Статті » Батьківська сторінка |
Проведення спеціально організованих сенсорних ігор з дитиною з аутизмом може відкрити нові можливості для встановлення контакту з нею. Ми виходимо з принципу, що світ предметів та їх властивостей значущий для дитини з аутизмом, привертає її увагу та зацікавлює. У момент отримання сенсорних відчуттів дитина відчуває задоволення, яке виявляється в усьому її зовнішньому вигляді, а також у ступені цілеспрямованості (якщо спробувати переключити її увагу на щось інше, то вона наполягатиме на продовженні вподобаного заняття, а якщо спробувати заборонити, то відповіддю стане бурхливо виражений протест). Мета проведення з аутичною дитиною спеціально організованих сенсорних ігор – створити емоційно позитивний настрій. Вона передбачає обов’язкову участь дорослого: по-перше, педагог (або мама) пропонують дитині пережити нове відчуття, по-друге, дорослий проживає це відчуття разом із дитиною. Механізм проведення гри такий: дитина захоплена новим відчуттям, погоджується на участь у грі, а отримане задоволення пов’язується у неї з образом дорослого. Якщо ви зумієте розділити з дитиною позитивні емоції, урізноманітнити їх і зробити переживання задоволення яскравішим, то з часом дитина стане вам довіряти і знаючи, що з вами цікаво, охоче буде співпрацювати. Також, заручившись довірою дитини, дорослий отримує можливості за допомогою емоційного коментарю вносити в те, що відбувається, новий соціально значущий зміст, а це ще один важливий крок у розвитку дитини. Отже, проведення сенсорних ігор вирішує низку завдань:
Приклади сенсорних ігор
“Кольорова водичка” Обладнання: акварельні фарби, пензлики, вода. Хід гри: склянки наповнюють водою, потім у них розводять фарби різних кольорів. Зазвичай дитина стежить, як крапля фарби поступово розчиняється у воді. У наступній склянці можна розвести фарбу, швидко помішуючи пензликом; дитина своєю реакцією дасть зрозуміти, що їй сподобалося найбільше. Можливо урізноманітнити гру: змішувати фарби, отримуючи різні кольори; можна зливати воду різних кольорів в одну склянку чи додавати у воду по черзі різні фарби.
“Іграшковий обід” Обладнання: склянка, іграшки, акварельні фарби, вода. Хід гри: педагог (або мама) ставить на стіл склянку, садить іграшки і пригощає їх різними напоями. У цій грі важливо фантазувати з дитиною: червона вода перетворюється у “томатний сік”, помаранчева – у “фанту”, а чорна – в “каву” тощо.
“Доріжки” Обладнання: макарони. Хід гри: з макаронів можна робити доріжки – коротку і довгу.
“Сортування” Обладнання: крупи, дві посудини. Хід гри: перебирання круп у дві посудини.
“Скарби” Обладнання: дрібні іграшки, горох. Хід гри: педагог (або батьки) ховає в горох різні дрібні предмети (наприклад, іграшки від “кіндерів”). Пропонує дитині знайти “скарби”.
“Відбитки наших пальців” Обладнання: пісочниця. Хід гри: на рівні поверхні піску дитина і дорослий по черзі роблять відбитки кистей рук внутрішнього і зовнішньою стороною долоні. Важливо затримати руку на піску, злегка вдавивши її, та запам’ятати свої відчуття. Дорослий починає гру, розповідає про свої відчуття:
“Занурення рук у пісок” Мета: підвищити тактильні відчуття, вчинки долати страхи. Обладнання: пісочниця. Хід гри: дитина разом із педагогом ( або дорослим) занурює всю кисть у пісок. Педагог обережно “розкопує” кожен пальчик.
“Змійка” Мета: зняти емоційне напруження. Обладнання: іграшкова змійка, пісочниця, мотузка. Хід гри: педагог (або мама) пояснює:
“Театр тіней” Обладнання: силуети. Хід гри: можна придумати простий сюжет і організовувати цілий театр, використовуючи заздалегідь підготовані силуети.
“Темно - світло” Обладнання: ліхтарики. Хід гри: вмикати та вимикати ліхтарик. | |
Переглядів: 212 | |
Всього коментарів: 0 | |