Робота з кадрами - один із напрямів діяльності   директора центру соціальної реабілітації. Складовою  кадрового менеджменту є атестація персоналу. Це важлива форма морального та  матеріального стимулювання, спрямована   на  вдосконалення діяльності педагогів, які працюють в освітніх закладах різних і форм власності. 

   Мета атестації   педагогічних працівників:

  · активізація їхньої творчої професійної діяльності;

 · підвищення відповідальності за результати роботи;

 · оцінка особистісних якостей;

 · визначення рівня якості виконання ними посадових обов'язків, зазначених у професійно-кваліфікаційних                                                                                                                     характеристиках, нормативно-правових документах;

 · забезпечення соціального захисту компетентної педагогічної праці.

        І саме директор Центру має підтримувати прагнення педагогів до професійного зростання, допомагати кожному з них реалізувати на практиці наукові надбання, інноваційні технології, розкрити фахові здібності.

  Конкретні, чіткі обов'язки, виконання яких спрямовуватиметься на реалізацію завдань атестаційного періоду  в Центрі:

 · вивчення та оцінка рівня кваліфікації, результатів педагогічної діяльності педагогів, які атестуються;

· створення оптимальних умов для активізації творчої діяльності педагогів;

· виявлення, вивчення, узагальнення, поширення найкращого досвіду роботи педагогів;

· моніторинг професійного зростання педагогів, які атестуються;

· участь у засіданнях атестаційної комісії дошкільного навчального закладу, розробленні заходів з реалізації рекомендацій атестаційної комісії;

· виконання організаційно-методичних заходів з підготовки і проведення атестації;

· ведення документації, передбаченої нормативно-правовими актами;

· оформлення інформаційних матеріалів з питань атестації (куточки, інформаційні стенди, вісники, бюлетені тощо);

· проведення аналізу результатів атестації педагогічних кадрів;

· внесення пропозицій щодо заохочення педагогічних працівників у процесі атестаційного періоду, щодо проведення позачергової атестації (за потреби);

· внесення питань атестації педагогів у план методичної роботи.

Директор Центру може виконувати повноваження голови атестаційної комісії, про що має бути зазначено у наказі керівника  Центру «Про створення атестаційної комісії.                                                                        Функціональні обов'язки секретаря атестаційної комісії.

 - прийом заяв від педагогів, які атестуються;

      - підготовка матеріалів до розгляду на атестаційній комісії;

       · ознайомлення осіб, які атестуються, з графіком проведення атестації;

       · ведення протоколів засідань атестаційної комісії;

       · оформлення атестаційних листів у двох примірниках за встановленою формою;

     · вручення примірника атестаційного листа (під підпис) атестованому працівнику;

      · упорядкування, зберігання документації, що велась у процесі атестації

(протоколи засідань атестаційної комісії, бюлетені таємного голосування тощо).

   Ведення документації з атестації.

  Проведення атестації передбачає ведення цілої низки документів. Зокрема, має бути впорядковано такі матеріали щодо атестації:

· законодавчі і нормативні документи з питань атестації педагогічних працівників;

· перспективний план курсової перепідготовки педагогічних працівників;

· перспективний план атестації педагогічних працівників;

· графік проведення атестації педагогічних працівників;

· пам'ятки, порадники для педагогів, які атестуються;

· матеріали з вивчення, узагальнення досвіду роботи педагогів;

· аналітичні матеріали з вивчення рівня компетентності дітей;

· аналітичні матеріали з вивчення результативності роботи педагогів (діловий щоденник аналізу освітньої роботи, індивідуальна облікова картка педагога, модель оцінювання результатів роботи педагогічних працівників тощо);

· аналітичні матеріали за результатами атестації педагогічних працівників (таблиці, різні типи діаграм тощо);

· матеріали, напрацьовані у процесі роботи атестаційної комісії, - протоколи засідань атестаційної комісії, бюлетені таємного голосування, книга обліку видачі атестаційних листів тощо (за умови виконання вихователем-методистом обов'язків секретаря атестаційної комісії).

   Етапи атестаційного періоду.

Атестацію слід розглядати як постійний неперервний процес, тому що із завершенням одного атестаціиного періоду розпочинається наступний. Проте кожний такий атестаційний період містить кілька етапів, які повторюються з року в рік, а саме:

· підготовчий;

· експертно-дослідницький;

· підсумковий.

    Питання, що вимагають особливої уваги директора Центру.

На початку навчального року директора Центру варто зосередити увагу на окремих питаннях, що дасть змогу уникнути непорозумінь та конфліктів у процесі проведення атестації педагогів. Зокрема, необхідно:

· перевірити своєчасність проходження курсів підвищення кваліфікації педагогами, які атестуються, наявність посвідчень курсової перепідготовки;

· перевірити точність визначення стажу безпосередньої педагогічної роботи педагогів, які атестуються.

    Варто пам'ятати, що:

· вивчення досвіду роботи педагогічних працівників, його узагальнення та оформлення відповідних документів проводиться членами атестаційної комісії і працівниками методичних кабінетів;

· не можна вимагати оформлення узагальнюючих документів педагогічними працівниками, які проходять атестацію;

· слід своєчасно ознайомлювати педагогічних працівників з атестаційними листами (під підпис, із зазначенням дати).

     Комплексна оцінка рівня педагогічної майстерності педагогів, які атестуються.

   Директор, готуючи характеристику педагога, який атестується, має дати комплексну оцінку рівню його педагогічної майстерності, розкривши такі її складові:

· професійна компетентність;

· результативність роботи (рівень компетентності дітей);

· особистісні якості.

    Важливим аспектом такої комплексної оцінки є аналіз показників діяльності педагога за весь міжатестаційний період (за п'ять років), а не лише за рік атестації. Планомірне аналізування діяльності кожного педагога протягом цього періоду дасть можливість усім учасникам освітнього процесу уникнути зайвого напруження та хвилювань.

Директор повинен так побудувати методичну роботу, щоб задіяти в ній кожного педагогічного працівника, залучаючи до участі в різноманітних заходах. Таким чином педагоги матимуть змогу реалізувати свої потенційні можливості, самореалізуватися. У міжатестаційний період слід вивчати досвід роботи педагогів, узагальнювати його та подавати на розгляд, схвалення, затвердження до науково-методичної ради відповідного рівня, яка уповноважена здійснювати науково-педагогічну експертизу методичних матеріалів.

       Директору слід відстежувати будь-які досягнення, вести облік участі кожного педагогічного працівника у методичних заходах. Кожен вихователь-методист обирає зручну для себе форму фіксації інформації. Зокрема, це можуть бути індивідуальні облікові картки педагогів, моніторингові атестаційні таблиці або атестаційні карти експертної оцінки. Такі робочі матеріали допоможуть дати обгрунтовану вичерпну характеристику діяльності педагога за весь міжатестаційний період, забезпечать об'єктивність в оцінюванні діяльності педагогів, дадуть змогу уникнути формалізму під час підбиття підсумків вивчення діяльності вихователів.

       Структурування отриманої інформації за допомогою таблиць, різних типів діаграм і т. ін. спрощує аналітичну роботу в межах кадрового менеджменту, зокрема з питань атестації.

Після завершення атестаційного періоду керівник  аналізує і узагальнює результати атестації та вносять корективи до бази даних кількісно-якісного складу педагогічних працівників закладу.

                                                Працюємо з нормативними документами.

Законодавчі та нормативні документи з питань атестації педагогічних працівників:

1. Закон України «Про освіту» від 23 травня 1991 р. № 1060-ХІІ, зі змінами від 19 грудня 2006 р, (стаття 54 «Кадрове забезпечення сфери освіти»)

2. Закон України «Про дошкільну освіту» від 11 липня 2001 р. № 2628-ІІІ, зі змінами від 19 грудня 2006 р. (стаття ЗО «Атестація педагогічних працівників»)

3. Типове положення про атестацію педагогічних працівників, затверджене наказом Міністерства освіти України від 06.10.2010 № 930, зареєстроване у Міністерстві юстиції України 14грудня 2010р.за № 1255/18550

4. Наказ Міністерства освіти і науки України «Про атестацію працівників психологічної служби системи освіти» від 13 січня 2005 р. № 9

5. Наказ Міністерства освіти і науки України «Про визначення порядку присвоєння педагогічних звань педагогічним працівникам» від 4 липня 2005 р, № 396, зареєстрований у Міністерстві юстиції України 14 липня 2005 р. №754/11034

6. Лист Міністерства освіти і науки України «Щодо окремих питань організації проведення атестації педагогічних працівників» від 4 листопада 2002 р. № 1/9-482

7. Лист Міністерства освіти і науки України «Щодо присвоєння педагогічних звань «вихователь-методист», «старший вихователь» від 26 листопада 2007 р. № 1/9-706

8. Лист Міністерства освіти і науки України «Про атестацію музичних керівників, інструкторів з фізкультури дошкільних навчальних закладів» від 16 березня 2009р. № 1/9-165

План роботи атестаційної комісії.     

1.     Видання наказу «Про створення атестаційної комісії та затвердження її складу».    До 20.09.2013р. Директор центру

2.    Ознайомлення працівників з наказом «Про створення атестаційної комісії та затвердження її складу».      До 01.10.2013р. Секретар атестаційної комісії

3.      Проведення заходів з вивчення у трудовому колективі Типового положення про атестацію педагогічних працівників.        Жовтень-листопад 2013р.    Директор центру

4.      Складання та направлення до атестаційної комісії списку педагогічних працівників, які підлягають черговій атестації.        До 10.10.2013р. Директор центру

5.      Прийом атестаційною комісією заяв від педагогічних працівників про проходження позачергової атестації або про перенесення терміну чергової атестації, подань керівника та реабілітаційної ради.      До 10.10.2013р. Секретар атестаційної комісії

6.      Розгляд документів, поданих до атестаційної комісії, затвердження списку педагогічних працівників, які атестуватимуться.     До 20.10.2013р. Голова та члени атестаційної комісії

7.      Затвердження графіка роботи атестаційної комісії. До 20.10.2013р. Голова та члени атестаційної комісії

8.      Ознайомлення працівників, які атестуються, з графіком проведення їх атестації.    До 20.10.2013р. Секретар атестаційної комісії

9.      Розгляд заяв про перенесення атестації та прийняття рішень атестаційною комісією.   Вересень – березень 2014р. Голова та члени атестаційної комісії

10.    Вивчення педагогічної діяльності осіб, які атестуються.   Згідно з графіком з 20.10.2013р. – 15.03.2014р. Голова та члени атестаційної комісії

11.    Подання до атестаційної комісії характеристики діяльності педагогічного працівника, який атестується.        01.03.2014р.       Директор центру

12.    Ознайомлення працівника з характеристикою, наданою керівником.         З 03.01.2014р. до 20.03.2014р.        Секретар атестаційної комісії

13.    Підсумкове засідання атестаційної комісії.      До 01.04.2014р. Голова атестаційної комісії

14.    Оформлення та видача атестаційних листів.   Протягом трьох днів після засідання атестаційної комісії        Голова та секретар атестаційної комісії

15.    Видання наказу про присвоєння кваліфікаційних категорій (встановлення тарифних розрядів).    Протягом п’яти днів після засідання атестаційної комісії.         Директор центру

16.    Узагальнення результатів атестації.       Травень 2014р.  Голова та члени атестаційної комісії

17.    Розгляд результатів атестації на засіданні реабілітаційної ради закладу.         Травень 2014 року.     Директор центру