Головна » Файли » Новини

Пісочна терапія.
27.02.2014, 13:53

З 10 по 14 лютого 2014 року у Центрі було проведено тиждень психології на тему "Пісочна терапія.

Ще на початку 19 століття, Герберт Уеллс помітив, що його сини, граючи з мініатюрними фігурками, намагаються знайти рішення своїх проблем. Трохи пізніше, через 20 років, дитячий психолог Маргарет Ловенфельд запропонувала дітям під час сеансу використати скриньку з піском, воду і невеликі іграшки. Цей метод був названий "технікою побудови світу", він допомагає дітям без слів виразити свої почуття, емоції, переживання - тобто те, що для них висловити буває складно. Ця психологічна методика називається Sand play (Сендплей), гра з піском, а також юнгіанська пісочна терапія.

     Згідно Юнгу, людська психіка має власну глибоку мудрість і потенціал до зцілення і трансформації, власною системою самозбереження, деяким психічним імунітетом. Проте, щоб цей імунітет з'явився, потрібні певні умови. Одна з таких умов - це створення надійного і безпечного простору, в якому дитина може виражати і досліджувати свій світ, перетворюючи свій досвід і свої переживання, що часто незрозумілі або тривожать, в зримі і відчутні образи.

     Сендплей - це унікальний спосіб спілкування зі світом і з самим собою. Сендплей дає можливість доторкнутися до глибинного, справжнього. Він знімає внутрішню напругу, підвищує упевненість в собі і відкриває нові шляхи розвитку. Гра з піском допомагає дитині виразити те, що він сам доки не усвідомлює, те, чого він сам доки не розуміє, а досвідчений дитячий психолог може інтерпретувати це і розповісти батькам про почуття дитини.

Пісочна терапія у роботі з дітьми.

У дошкільному віці в дітей закладаються основи особистої культури, орієнтування в реаліях предметного світу, явищах власного життя і діяльності, розуміння самого себе, навколишніх явищ суспільного життя. Становлення особистості дитини відбувається успішно за умови активності малюка, коли він уключений у процес власного "будівництва”. Це і є важливою умовою успішності інклюзивної освіти – забезпечення самостійної пізнавальної активності дитини: "включення” дітей з обмеженими можливостями в колектив однолітків та дорослих на правах рівних партнерів.

     Щоб підтримати дитину з обмеженими можливостями здоров’я та укріпити її самооцінку, необхідно зосередитися на позитивних сторонах і перевагах дитини, допомогти їй повірити в себе та свої здібності, створювати навколо неї доброзичливу атмосферу, нейтралізувати невдачі.

     Світ дитячих емоцій і відчуттів дуже крихкий, а соціальна ситуація розвитку на сучасному етапі не завжди сприяє збереженню психічного благополуччя. Тому під час психологічного супроводу в рамках дошкільного навчального закладу необхідно використовувати технології, спрямовані на збереження здоров’я та іноваційні елементи.

     З метою корекції поведінкових та емоційних розладів у дітей з обмеженими можливостями здоров’я використовують арт – терапію, музикотерапію, ігротерапію, казкотерапію, пісочну терапію тощо.

     Одним із методів, за допомогою якого можна навчити дітей взаємодіяти з однолітками, є метод пісочної терапії. Він дає змогу задовольнити базові потреби дитини і зняти напруження, отримати певний досвід взаємодії з іншими, у чомусь несхожими дітьми, та прийняти одне одного. Це є однією з найважливіших складових толерантного суспільства. Пісочна терапія допомагає визначити види взаємин у групі й корегувати їх.

     Пісок – природний матеріал, дуже пластичний інструмент творчості. Він дозволяє працювати з собою кожному, навіть тому, хто не володіє особливим художнім даром, хто боїться оцінювання і відмовляється малювати. Пісок успішно вбирає в себе негативну енергію, складається з найдрібніших піщінок, робота з яким активізує чутливі точки на кінчиках пальців і нервові закінчення на долонях, що позитивним чином впливає на роботу всіх внутрішніх систем людського організму. Робота з піском навчає людину терплячості.

     Створюючи композиції з піску, придумувати різні історії, в найбільш органічній для дитини формі можно передати їй знання та життєвий досвід, основи законів навколишнього світу. Отже, пропонуємо дитині побудувати власне соціальне середовище – свій світ. Програти, "прожити”, вирішити проблеми (індивідуально) і навчити взаємодії з однолітками та прийняття одне одного (в групі).

     Один з основних механізмів позитивного впливу пісочної терапії заснований на тому, що дитина отримує досвід створення маленького світу, і це є символічним вираженням її здатності та права будувати своє життя, свій світ власними руками. У грі з піском усе можливо. Програваючи проблемні ситуації за допомогою маленьких фігурок, створюючи картину з піску, дитина звільняється від напруження і підсвідомо знаходить для себе ті відповіді, які складно отримати від дорослих. А в дорослих з’являється унікальна можливість побачити внутрішній світ дитини. Унікальність пісочної терапії дає змогу робити видимим те, що не має словесних форм для свого відображення. Дитина не просто пропонує вихід із ситуації, а й реально проживає її за допомогою мініатюрних фігурок.

     Ще одним важливим ресурсом пісочної терапії є можливість творчої зміни сюжету подій, взаємин. Ця ідея лежить в основі казкотерапевтичного підходу в пісочній терапії. Створюючи пісочні композиції, казкові сюжети, дитина має змогу творчо змінити дискомфортну ситуацію, набуває безцінного досвіду символічного вирішення безлічі життєвих проблем. Усе це сприяє нормалізації внутрішнього світу особистості, зняттю тривоги, звільненню від внутрішніх конфліктів та різних страхів. Досвід претворення негативного стану в позитивний дитина починає використовувати в повсякденному житті.

     Важливо простежити за тим, як діти проявляють себе у грі та контакті одне з одним. В пісочних іграх у дітей "включається” механізм природної регуляції ігрової  взаємодії. Діти отримують досвід самостійного вирішення конфліктів, спільного подолання труднощів, об’єднуються, вчаться слухати й чути іншого. Так формується емпатія – здатність розуміти ближнього і співпереживати йому.

     Розвиток толерантного ставлення до людей з обмеженими можливостями здоров’я – це одне з пріоритетних завдань психолога в умовах інклюзивної освіти.

Практичний психолог

Опанасюк Ю.О.



Категорія: Новини | Додав: Admin
Переглядів: 1522 | Завантажень: 0 | Коментарі: 3 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: