Головна » Статті » Батьківська сторінка |
Мистецтво художнього випалювання на дереві має свою багатовікову історію. Народилось воно за часів появи металевих знарядь, які могли бути використані як інструмент для нанесення перших примітивних рисунків — позначень на дереві. У минулому люди використовували залізо для нанесення окремих знаків, які нерідко мали геральдичний характер. Такі знаки наносились і на дерев'яні стовпи, що визначали межі земельних наділів. Подібні штампи виготовлялись з металу способом ковки або відливки. Дещо пізніше техніку випалювання, як і різьбу, народні майстри почали використовувати для декоративних прикрас дерев'яних предметів домашнього вжитку, предметів господарського інвентаря, деталей житлової архітектури. Поскільки дерево як матеріал за своїми фізичними властивостями недовговічне, то багато давніх виробів із фрагментами випалювання до нас не дійшли. У музейних збірках збереглися окремі зразки орнаментальних прикрас, виконаних способом випалювання, що відносяться до XIX— XX століть. На Україні мистецтво художнього випалювання було поширене в районах, багатих на ліс,— основний матеріал для виготовлення різноманітних предметів домашнього та господарського вжитку. Нерідко дерево заміняло метал, глину, камінь та інші матеріали.
Народні майстри виготовляли миски, ложки, коновки, бербенички, діжечки, барильця, мірки, куфелі, куделі, ракви, відра, цебрики, корита, вози, сани, віялки, млинки, ярма, сідла, ліжка, столи, стільці, лавки, мисники, полиці, скрині, днища, гребені, прядки, ковші й багато інших необхідних для домашнього господарства предметів. Кожна річ була не лише зручною для користування, а й, що не менш важливо, красивою. Основоположниками мистецтва були і гончарі, ковалі, ткачі, муляри, теслярі, різьбяріпо дереву і кості, зброярі, кравці й взагалі люди, чиї артистично зроблені речі і досі втішають наші очі... Художнє випалювання — один із способів художнього оздоблення виробів із дерева. Особливого поширення цей вид народного мистецтва набув у мешканців гірських районів Івано- Франківської, Закарпатської, Чернівецької та інших областей, де здавна розвиваються деревообробні промисли. Найчастіше випалюванням прикрашали вироби із смереки, сосни, ялини чи берези. І це цілком зрозуміло, адже ці породи дерев мають у собі смоляні складники. Під дією розпечених на вогні металевих писаків, смоляні компоненти ніби скипаються на випаленій поверхні, не дають повного обвуглення деревини, ісоковитого темного тону. Скипання смоли виконує й іншу корисну роль при випалюванні. Смоли водночас діють як фіксаж, тобто закріплюють випалений рисунок, роблять його більш довговічним і стійким. У такому стані значно обмежується вплив вологи на деформацію випалених взірців. У тих випадках, коли для випалювання використовують інші породи дерева, які мають менший процент смоляних складників, рисунок на них буде закріплюватися слабіше, вигляд його буде значно сухішим і менш виразним. Народні майстри завжди цінили саму текстуру дерева. Кожне дерево відрізняється своїм природним кольором і тональністю, має своєрідну будову волокон, які самі по собі створюють відповідний декоративний ефект. Справжній майстер завжди використовує цю якість, домагається найбільшого вияву її звучання. Ось чому орнаментальні прикраси способом випалювання наносяться на чисту нефарбовану поверхню дерев'яних виробів. Білосніжна або золотиста текстура дерева чудово контрастує з чорно-коричневим соковитим випаленим рисунком, посилює декоративну виразність виробу, а випалений орнамент у свою чергу активізує сприйняття форми і підсилює її красу і пластику. На Гуцульщині художнє випалювання з успіхом застосовують майстри декоративно-прикладного мистецтва у створенні сучасних українських сувенірів, а також у виготовленні дитячих іграшок. Воно вже давно поєднується з художньою різьбою в прикрасі внутрішніх приміщень та зовнішніх деталей архітектури, а також у художній оздобі меблів. Деякі майстри Івано-Франківської області застосовують художнє випалювання в дерев'яному точеному і різьбленому намисті, брошках, кулонах, браслетах, шкатулках і т. п. Немала роль його в оздобленні гуцульських топірців, палиць, портретних рамок, в декоруванні народних музичних інструментів — сопілок, флояр.Починаючи з минулого століття, відомі різьбярі Юрій, Василь та Микола Шкрібляки, В. Девдюк (м. Косів), В. Тіотяк (с. Криворівня), майстри із села Річка, Брустур, Саджави, Рунгур вдало поєднували в своїх виробах випалювання з різьбою. Традиційне мистецтво художнього випалювання стало надбанням промислових виробництв. Орнаменти художнього випалювання використовуються народними майстрами також у прикрасі предметів культурно-побутового призначення.
| |
Переглядів: 199 | |
Всього коментарів: 0 | |